چک لیست راهاندازی بیزینس، شامل 22 مورد ضروری برای برنامهریزی است که ممکن است هنگام تاسیس کسب و کار جدید چه در قالب یک شرکت با مسئولیت محدود، مشارکتی با مسئولیت محدود (LLP) یا خویشفرما مجبور باشید این موارد را بررسی کنید.
اگرچه برخی از نکات موجود در چکلیست ما ممکن است در حال حاضر برای شما اعمال نشوند، لازم است هر یک از آنها را در نظر بگیرید تا خطر نادیده گرفتن عوامل مهم را به حداقل برسانید.
معمولا تحقیق ناکافی، برنامهریزی ضعیف و اشتباهات سهوی از مهمترین دلایلی است که باعث میشوند بیزینسهای نوپا با شکست مواجه شوند.
- در مورد ایده تجاری خود تحقیق کنید
تحقیق در مورد یک ایده تجاری بسیار مهم است. قبل از سرمایهگذاری بیش از حد روی پول و زمانتان، باید تعیین کنید که آیا راهاندازی بیزینس شما عملی، مناسب و پایدار است.
هنگام به کارگیری یک استراتژی موثر تحقیقات بازار، نکات زیر را در نظر بگیرید:
- بازار و صنعتی که وارد آن خواهید شد را بررسی کنید:
- آیا پایدار است یا رو به زوال، رایج یا کم مصرف است؟
- آیا تقاضای زیادی وجود دارد یا نیاز واقعی به محصول شما وجود دارد؟
- آنها چه کاری را خوب انجام میدهند؟
- آیا آنها در حال حاضر با شکست مواجه هستند؟
- آیا میتوانید با آنها رقابت کنید؟
- این یافتهها را به کار بگیرید و از آنها به نفع خود استفاده کنید.
- درباره مشتریان بالقوه خود تحقیق کنید:
– مکان آنها کجاست؟
– چگونه به آنها خواهید رسید؟
– برای داشتن نگرشی مفید، اطلاعات جمعیتی آنها را تجزیه و تحلیل کنید.
ایده راهاندازی بیزینس خود را با انجام نظرسنجیها، پرسشنامهها و گروههای متمرکز آزمایش کنید. نظر دوستان و خانواده را جویا شوید. این روشهای تحقیق درک بهتری به شما میدهد که آیا بیزینس شما توانایی رسیدن به موفقیت را دارد یا خیر. احتمالا بازخوردهای انتقادی دریافت خواهید کرد که به بهبود محصول یا خدمات شما کمک خواهد کرد.
- یک طرح تجاری بنویسید
نوشتن یک طرح تجاری، گام اصلی در روند راهاندازی است به ویژه اگر قصد دارید به سرمایه گذاران، بانکها، وامدهندگان یا مشاوران متخصص مراجعه کنید. آنها انتظار دارند یک طرح کلی از ایده راهاندازی بیزینس شما را ببینند که نشان دهد شما قصد دارید چه کار کنید و چگونه میخواهید به آن دست یابید.
همچنین باید پیشبینیهای مالی برای هزینههای شروع و راهاندازی داشته باشید و قادر به نشان دادن قابلیت دوام و پایداری ایده کسبوکار خود باشید. نوشتن یک طرح تجاری ایده خوبی برای کسانی است که به تنهایی در حال راه اندازی هستند و قصد ندارند برای کمک به اشخاص ثالث مراجعه کنند.
این امر به شما کمک میکند تا در تمام مراحل راه اندازی بیزینس منظم بوده و در مسیر خود باشید و پیشرفت خود را کنترل کنید.
- انتخاب یک نام بیزینس
نام بیزینس شما بسیار مهم است، بنابراین ارزش دارد که زمان کافی را برای انتخاب آن اختصاص دهید. در طول زمان، به احتمال زیاد نامهای زیادی (و برخی از آنها کاملا مسخره) خواهید یافت که این روند ممکن است لذتبخش، سرگرم کننده و ناامیدکننده باشد. اما در نهایت، یک نام تجاری مناسب در ذهن شما ظاهر میشود.
در این کار عجله نکنید، برای انتخاب نام تجاری وقت کافی به خود اختصاص دهید. هر آنچه به فکرتان میرسد را بنویسید زیرا بعیدترین کلمه، عبارت یا ایده ممکن است همان نام انتخابی شما باشد.
درباره محصولات یا خدمات خود، ارزشها و رسالت شغلی خود، بازاری که وارد آن هستید و مشتریهای مورد نظر فکر کنید. همچنین میتوانید از دوستان و خانوادهتان سوال کنید و نام مورد نظر خود را امتحان کنید تا ببینید آنها چه نظری دارند. امتحان همه این روشها برایتان مفید هستند.
هنگامی که لیست کوتاهی از نامهای تجاری پیشنهادی تهیه کردید، یک بررسی آنلاین از موارد ثبت شده در Companies House (سازمان ثبت شرکتها) انجام دهید. با این کار درمییابید که آیا نام انتخابی شما مورد قبول است یا شرکت دیگری از آن استفاده نکرده باشد.
همچنین Trade Mark Register را به صورت آنلاین بررسی کنید تا مطمئن شوید نام تجاری پیشنهادی شما با نام بیزینس ثبت شده دیگری یکی نیست.
4- یک ساختار قانونی انتخاب کنید
ساختارهای قانونی مختلفی برای بیزینسها در انگلستان وجود دارد که مشهورترین آنها عبارتند از:
- خویشفرما
- شرکت خصوصی با مسئولیت محدود سهامی
- شرکت خصوصی یا مسئولیت محدود ضمانتی
- شرکت مشارکتی با مسئولیت محدود (LLP)
خویشفرما
خویشفرماها دارای شغل آزاد هستند که در قبال کلیه بدهیهای تجاری شخصا مسئولیت دارند. اگر میخواهید به عنوان یک خویشفرما فعالیت کنید، باید در HMRC (اداره مالیات) ثبت نام کنید، هر سال اظهارنامه مالیات خود ارزیابی را تکمیل کنید و مالیات بر درآمد و بیمه ملی را از درآمد خود بپردازید.
شرکت با مسئولیت محدود
شرکتهای محدود در Companies House (اداره ثبت شرکتها) ثبت شدهاند. این شرکتها توسط یک شخص یا افراد متعدد اداره میشوند، بنابراین برای مالکیت این نوع ساختار تجاری، انعطافپذیری بیشتری وجود دارد.
یک شرکت با مسئولیت محدود شخصیت حقوقی دارد، این بدان معناست که مسئول تعهدات خود میباشد. صاحبان یک شرکت با مسئولیت محدود محافظت میشوند، بنابراین آنها شخصا در قبال بدهیهای تجاری غیر از آنچه که توافق کردهاند، مسئولیتی ندارند. شرکتهای با مسئولیت محدود معمولا نسبت به خویشفرماها باید مالیات بیشتری بپردازند.
شرکت با مسئولیت محدود سهامی مناسبترین گزینه برای حفظ سود میباشد. ساختار ضمانتی با مسئولیت محدود برای مشاغل غیر انتفاعی و موسسات خیریه مناسب است.
مشارکتی با مسئولیت محدود (LLP)
مشارکتی با مسئولیت محدود یک ساختار عالی برای حسابداران و حرفههایی است که میخواهند با دیگران مشارکت تجاری داشته باشند. برای راه اندازی LLP حداقل به دو نفر نیاز دارید. این نوع ساختار تجاری از نظر ساختار مالکیت و مالیات شباهت زیادی به یک مشارکت عادی دارد، اما از طرف دیگر با ایجاد مسئولیت محدود برای شرکا مزایای بیشتری دارد.
- حساب بانکی بیزینسها
پس از ثبت مشاغل خود، میتوانید یک حساب بانکی تجاری باز کنید. این بهترین روش برای مدیریت امور مالی شما میباشد. از حساب بانکی شخصی برای بیزینس خود استفاده نکنید، مگر اینکه یک خویشفرمای بیزینس کوچک باشید، زیرا این امر فقط امور را پیچیده میکند. به منظور ادامه این مسیر، بین امور مالی شخصی و بیزینستان خط قرمز مشخصی بکشید.
- سرمایه گذاری برای راه اندازی بیزینس شما
باید خیلی جدی در مورد تامین مالی بیزینس خود فکر کنید که شامل هزینهها و هزینههای راهاندازی و همچنین هزینه های جاری و مدیریت درآمد شخصی است. بسیاری از شرکتهای کوچک قادر به تامین سرمایه خود هستند، در حالی که برخی دیگر به کمک مالی نیاز دارند. اگر در حال برنامهریزی برای سرمایهگذاری هستید، ممکن است لازم باشد شغل فعلی خود را در هنگام راهاندازی بیزینس جدید حفظ کنید.
روشهای زیادی برای تأمین مالی یک بیزینس وجود، از جمله:
- پس انداز شخصی
- قرض گرفتن از دوستان و خانواده
- وام بیزینسهای کوچک
- سرمایه گذاران یا حامیان بیزینسها
- وام یا کمکهای بلاعوض دولتی
- جذب سرمایه جمعی
برای اینکه بفهمید آیا مشمول هر نوع حمایت مالی دولت میشوید یا خیر، به ابزار جستجوی پشتیبانی مالی بیزینس GOV.UK مراجعه کنید.
- تأمینکنندگان و تولیدکنندگان
برای تحقیق درباره تأمین کنندگان و تولیدکنندگان وقت کافی اختصاص دهید. قیمتها از جمله مالیات بر ارزش افزوده (VAT) و هزینه حمل و نقل را بررسی کنید.
قبل از انجام سفارشهای بزرگ، نمونههایی از مواد یا محصولات را دریافت کرده و در مورد حداقل مقدار سفارش آنها (MOQ) اطلاعات کسب کنید. اگر تولیدکننده قصد تولید محصولات برای شما را داشته باشد، نمونه اولیه را برای اطمینان از کیفیت، ساخت و دوام محصول دریافت کنید.
اگر با تأمینکنندگان و تولیدکنندگان خارج از کشور سر و کار دارید، ثبت نام برای مالیات بر ارزش افزوده قبل از ثبت سفارش برایتان مفید خواهد بود. به این ترتیب در هزینههای شما صرفه جویی زیادی میشود زیرا در برخی کشورها بیزینسها موظفند مالیات بر ارزش افزوده را از مشتریان خارج از کشور که مالیات بر ارزش افزوده آنها ثبت نشده، بگیرند.
- اماکن تجاری
راهاندازی بیزینسهای جدید در خانه بهترین راه برای پایین آوردن هزینههاست، البته در روزهای ابتدایی شروع کار سود زیادی (در صورت وجود) کسب نمیکنید و همچنین این گزینه مناسبی برای همه نمیباشد.
اگر به اماکن تجاری خصوصی نیاز دارید، برای یافتن مکان مناسب باید وقت بگذارید. شما باید این موارد را در نظر بگیرید:
- اندازه محوطه مورد نیاز شما.
- چقدر توانایی پرداخت هزینه را دارید.
- مکانی که متناسب با نیاز و بودجه شما باشد.
- میخواهید آن محل را اجاره کرده یا بخرید.
نمایندگان و کارگزاران میتوانند در جستجوی این مکان به شما کمک کنند. همچنین باید خودتان از مکانهای احتمالی بازدید کنید و به دنبال املاک مناسب باشید. از مشاغل حرفهای و محلی در منطقه مورد نظر در مورد اماکن موجود، سوال کنید. آیا آنها میتوانند نماینده، کارگزار یا مدیر املاکی را به شما پیشنهاد دهند؟
- لوگو شرکت
لوگو شرکت و نام تجاری شما هویت برند شما هستند، بنابراین باید هم مناسب و هم به یاد ماندنی باشند. سعی کنید خودتان برخی از مفاهیم و طرحها را بسازید زیرا که هزینههای طراحی گرافیکی شما کاهش مییابد. با توجه به نیازتان، معمولا برای ساخت لوگو شرکت بین 250 تا 4000 پوند باید هزینه کنید. هرچه ایده و اطلاعات بیشتری به طراح بدهید، این هزینه برایتان ارزانتر تمام خواهد شد.
به صورت آنلاین طراحان گرافیک محلی و مستقل را بررسی کنید. اگر بودجه کمی دارید، به شرکتهای بزرگ مراجعه نکنید زیرا کارمزد آنها بالاست.
درمورد آنچه میخواهید صریح و واضح صحبت کنید و اطلاعات بسیاری در مورد بیزینس خود، ارزش آن، محصولات و بازار هدف خود به طراح بدهید. همچنین میتوانید نگاهی به برخی از سایتهای لوگو DIY بیندازید و یک لوگو رایگان برای خود بسازید.